Delicious/allardstrijker

Delicious/allardstrijker


Home - Learning Analytics - SURFwiki

Posted: 26 Apr 2013 02:33 AM PDT

"In 2011 is bij het platform Onderwijs bij SURFfoundation een verkenning naar het thema Learning Analytics gestart. Learning Analytics is gebaseerd op de analyse van automatisch gegenereerde gegevens van het online gedrag van student en docent binnen een digitale omgeving, zoals een ELO of DLWO. De analyse van deze gegevens kan inzicht verschaffen in studiegedrag, de kwaliteit van het onderwijsmateriaal, het gebruik van de digitale leer- en werkomgeving, kwaliteit van toetsitems,studievoortgang, etc. Learning Analytics wordt als trend beschreven in zowel de Horizon reports van 2011http://wp.nmc.org/horizon2011/sections/learning-analytics/ als 2012 http://www.nmc.org/news/submit-projects-horizon-report-2012-higher-ed-edition van Educause en wordt in deze publicaties beschreven als een ontwikkeling die de kwaliteit van het onderwijs kan verbeteren en studiebegeleiding op maat mogelijk kan maken."

MPEG21 DIDL Application Profile for Institutional Repositories - Standards - SURFwiki

Posted: 26 Apr 2013 02:32 AM PDT

"This document describes the use of DIDL in the context of institutional repositories. The DIDL Document Specification was originally developed within the DARE programme of SURF as a solution for: the harvesting of the digital resources (PDFs etc.) from the local repositories for ingest into the E-Depot system of the Royal Library for long term preservation. the harvesting of the digital resources (PDFs etc.) from the local repositories by a service provider (e.g. a search portal that indexes the full text of documents).  the representation of complex documents such as doctoral theses that consist of multiple digital resource files the confusing use of dc:identifier

Metadata Object Description Schema: MODS (Library of Congress)

Posted: 26 Apr 2013 02:29 AM PDT

"Metadata Object Description Schema (MODS) is a schema for a bibliographic element set that may be used for a variety of purposes, and particularly for library applications. The standard is maintained by the Network Development and MARC Standards Office of the Library of Congress with input from users"

In 2050 zijn leermiddelen zelf slim - VO-raad

Posted: 25 Apr 2013 11:53 PM PDT

Geen school kan zonder ICT. Overal staan computers, iedere school heeft een website. Gek genoeg is de band tussen digitale innovaties en leermiddelen nog duidelijk minder hecht. Terwijl er zoveel kansen liggen. Stel je voor dat een lesboek zou registreren en onthouden op welke manier leerlingen er gebruik van maken: hoe vaak, hoe intensief en met welk succes. En dat dit boek z'n werkwijze en didactiek kan richten naar de individuele eigenschappen van leerlingen: leerstijl, vorderingen en niveau. Of dat de docent op basis van learning analytics een effectiever leermiddel kan kiezen. Welkom in 2050. Al mag het best wat eerder zijn.